Köpvillkor

Översikt:
1. Betalning
2. Leveransvillkor
3. Ångerrätt & returer
4. Vanliga frågor

1. Betalning

Svea Checkout direktbetalning

Med Svea checkout kan du snabbt och säkert betala med ditt kontokort över nätet. Väljer du direktbetalning skickas du till din egen bank för att betala på samma sätt som du betalar en vanlig faktura. Pengarna dras direkt från kontot, snabbt och säkert.

Faktura

Med Svea faktura slipper du registrera dig eller ange kortnummer och du betalar alltid efter att du fått hem dina varor. Med faktura kan du handla först och betala sen. Sveas kundtjänst kan ge dig mer information om din faktura när du behöver det. Du kan även administrera en del själv genom att logga in på Mina sidor.

Få alltid hem varan innan du betalar.
Betalningstid – alltid 14 dagar.
Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter.
Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*.

Delbetalning

Ibland blir inköp stora och dyra, då är det smidigt att kunna dela upp sin betalning. Du väljer själv vilken av de olika kampanjer vi erbjuder för delbetalning som passar dig bäst. Cirka en månad efter köptillfället skickas första avin med betalningsuppgifter hem till dig.

Köpvillkor

En aviavgift om 0 kr per köp tillkommer. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.50 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Svea behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

2. Leveransvillkor

Vid köp hos oss tillkommer alltid en fast fraktavgift. Alla produkter som finns i vår webbutik finns i lager för omgående leverans. Vi reserverar oss för slutförsäljning och saldofel.

Alla våra produkter inom Sverige levereras i samarbete med DHL eller Postnord till närmaste utlämningsställe. Du aviseras via SMS när varan finns att hämta ut, så var noga med att skriva in rätt telefonnummer vid beställning. Om du som kund skrivit in fel telefonnummer vid beställning kommer du inte att aviseras när din order finns att hämta ut. Det innebär att ordern skickas automatiskt i retur till oss och du som kund står för returkostnaden.

Leveranstider

Leveranstiden är normalt ca 3–7 arbetsdagar

Transportskador
Är er leverans skadad ska ni omedelbart anmäla detta till Posten och till oss på Loikashop inom 3 dagar efter mottagandet.
Anmälan görs på mail info@loikashop.se och bifoga alltid bild på skadan.

Leveransbekräftelse

När vi mottagit din order så får du en orderbekräftelse via e-post. När din order lämnar vårt lager får du ytterligare ett e-postmeddelande.

Ej uthämtad vara

För alla paket som inte hämtas ut inom 14 dagar debiterar Loikashop.se kunden en avgift på 300 kr. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hantering sammanlagt. Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift (det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr) samt dröjsmålränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss med kundreturen alternativt att du kontaktar oss och talar om att du inte har möjlighet att hämta ut paketet. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.

3. Ångerrätt & Retur

Vi lämnar 14 dagars ångerrätt på hela sortimentet. Detta gäller bara om varan inte är använd eller skadad.
Du sköter själv om och bekostar returen till Loikashop. För att returnera måste du fylla i formuläret (klicka här) så får du en returfraktsedel.

Returer

Om du vill göra en retur är det viktigt att du fyller i formuläret (klicka här) så får du en returfraktsedel.

Om du ångrar ditt köp och vill returnera en produkt till oss så makulerar vi din betalning genom Svea inom 10 dagar från det att vi mottagit och godkänt returen. Du sköter själv om och bekostar returen till Loikashop. 99 kr kommer att debiteras på din betalning via Svea. Avgiften avser returfraktkostnad och hantering. Returen ska alltid returneras i oförändrat skick. Om produkten kommer tillbaka i ett skick då vi inte kan sälja den för fullt pris kan vi besluta om en värdeminskning. Önskar du att få retursedeln per post istället för e-post? Skriv då detta i ”övrigt” när du fyller i returformuläret. En kostnad på 29 kr tillkommer. Om du bor utanför Sverige kan vi tyvärr inte skicka en retursedel till dig utan då sköter du själv om och bekostar returen/bytet.

Obs: Det är viktigt att returen skickas med returfraktsedeln som du får av oss. Vi har inte möjlighet att hämta ut paket som skickas på annat sätt utan paketet ligger då kvar hos ombudet till det skickas tillbaka som en retur till dig. Om du skickat din retur med egen retursedel till oss är kostnaden fortfarande 99 kr. Detta medför extra kostnader för dig som kund.

Förutsatt att din vara är i originalskick och du skickar tillbaka inom 14 dagar efter att du mottagit din order så gör du följande:

  • Fyll i returformuläret
  • Sätt på returfraktsedeln på emballaget
  • Återbetalning av din order sker inom 10 dagar från det att vi mottagit din retur
  • Returfrakten kommer att dras från din faktura hos Svea

Returadress:
Stora Åvägen 17
436 34 Askim

Vänligen notera att du kan returnera mer än en vara i samma paket så länge de kommer från samma beställning. Om du behöver returnera varor från olika beställningar går det bra att returnera i samma retur, dock gäller separata returkostnader. Dvs, du betalar returkostnad för samtliga beställningar. Varför? Avgiften vi tar ut avser fraktkostnad, returfraktkostnad, hantering och personalkostnader. Vi har tyvärr ingen möjlighet att stå för dessa kostnader, hoppas på förståelse.

4. Vanliga frågor

Vi vill gärna hjälpa alla men var vänlig läs dessa innan du ställer frågan till oss. Om du inte hittar din fråga här så går det självklart bra att maila oss så svarar vi så snart vi kan!

Jag har inte fått en bekräftelse, kan ni hjälpa mig?
När du slutfört din order får du en orderbekräftelse på samma e-post som du beställt i. Om du ej skulle hitta mailet, var vänlig kolla i din skräppost. Tyvärr kan bekräftelsen hamna där ibland.

När får jag min beställning?
Normal leveranstid är 3-7 arbetsdagar. Du kommer att få ett e-postmeddelande med en leveransbekräftelse i samband med att dina produkter lämnar vårt lager. När du fått detta meddelandet så tar det ca. 1-3 dagar innan paketet når ditt postombud. När paketet finns hos ditt ombud så får du en avisering via sms att paketet finns att hämta ut.

Jag har förbokat en produkt, skickas allt i samma paket?
Under vår kategori som heter ”FÖRBOKA” får ni möjlighet att förboka nya produkter eller saker som är slut i lager. Då kan leveranstiden variera, mer information om leveranstid står under varje produkt. Om du har gjort en beställning på flera artiklar så skickas hela beställningen i ett paket så fort vi fått in produkterna som du förbokat.

När får jag min faktura?
När din order lämnar vårt lager får du en leveransbekräftelse samt faktura på mail. Om du vill kolla status på din betalning, var vänlig logga in på Svea.com som hanterar all vår betalning.

Jag har fått en faktura men inga produkter?
Vänligen kolla din orderbekräftelse att du fyllt i rätt telefonnummer vid beställningen. Då aviseringen sker via sms är det oftast detta som orsakar en sen leverans. När du kollat detta, var vänlig kontakta oss via e-post så hjälper vi dig att lokalisera paketet. Notera att fakturan skickas när beställningen lämnar vårt lager och då kan det dröja 1-3 dagar innan DHL har levererat ut paketet till ditt ombud.

Har ni fått min retur?
Vänligen vänta ca. 10 dagar på att bli krediterad. Vi krediterar dig inom 10 dagar efter att vi mottagit din retur.

Ska jag pausa min faktura hos Svea i väntan på att bli krediterad för min retur?
Vi rekommenderar dig att betala fakturan till Svea så att du slipper påminnelser. Svea gör en utbetalning till dig så fort vi krediterat din faktura.

Betalar jag för frakten?
Ja, vi har alltid en fast kostnad oavsett mängd varor du beställer.

Jag vill byta en produkt, hur gör jag?
Det går självklart bra att byta till något annat. Returnera enligt returinformationen och lägg i en lapp i paketet med vad du vill byta till så ordnar vi det! Om du bor utanför Sverige kan vi tyvärr inte skicka en retursedel till dig utan då sköter du själv om och bekostar returen/bytet.

Jag bor utanför Sverige, kan jag handla hos er?
Det går utmärkt! För tillfället så kan du handla direkt hos oss om du bor i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Det är viktigt att du väljer rätt valuta innan du genomför ditt köp. Fraktavgift tillkommer för beställningar utanför Sverige.
[aelia_currency_selector_widget title=”Välj rätt valuta här” widget_type=”dropdown|buttons”]